M
Cum sa nu comunici?

Deoarece problemele de comunicare sunt la ordinea zilei cred ca as putea sa scriu cate un articol zilnic doar pe tema asta. Ma intreb oare in ce masura comunicarea digitala a accentuat aceasta tendinta, atunci cand ajungi sa comunici mai frecvent prin like-uri, prescurtari si sintetizarea ideilor in cat mai putine cuvinte. Asta duce la o anumita alienare a comunicarii, oamenii incep sa devina mai ezitanti si stangaci in comunicarea fata in fata.

Astazi mi-am propus sa semnalez cum nu se face. Avem o lista intreaga de stiluri care blocheaza comunicarea eficienta si de care e bine sa tinem cont daca vrem sa ajungem sa ne intelegem cu adevarat intre noi. Incepem cu cele mai evidente si terminam cu cele mai subtile, insa mult prea des folosite si cu efect la fel de ineficient in comunicare.

 Si atentie! La toate conteaza tonalitatea folosita si contextul.

Insulta
“Numai tu poti sa spui asa ceva!”; “Ce bou esti!”; “Ce pot sa astept si eu de la un inginer/contabil/birocrat”; “Tampitule!”; “Inteleg ce vrei sa zici, desi e evident ca tu nu intelegi.”; “Cand vorbesti cu mine sa taci din gura!”.

Comanda
“Nu ma tot bate la cap cu asta.Taci!”; “Dute si fa aia …”; “Vino imediat la mine in birou.”

Critica
“Nu asa se face!”; “Nu stii tu ce vreau eu sa spun!”; “Nu ai nici o idee despre asta!”; “Tu nu stii numai sa dai din gura!”; “Nu esti eficient!”

Amenintarea/Intimidarea
“Daca nu faci asta am sa te concediez/ne despartim/nu mai vorbesc cu tine…”; “Daca nu esti in stare sa termini proiectul te dau afara”; “Daca nu vrei sa vorbesti cu mine imi gasesc pe altcineva”; “Mai vrei ceva?”

Interogarea (conteaza si tonalitatea si contextul in care se intreaba)
“Unde ai umblat? Ce ai facut azi? Cu cine ai vorbit la telefon?” Cate ore ti-a luat sa termini asta?”; “Ce faci acolo?”; “Pe ce ai cheltuit atata?”

Omiterea elementelor cheie (fara a se preciza/detalia despre ce e vorba exact)
“Las ca o sa-ti placa.”; “Nu sti tu ce te asteapta.”; “Las ca vezi tu.”

Manipularea prin lauda
“Pentru ca te pricepi asa de bine am sa te rog sa faci si asta.”; “Ce frumos ai facut asta, faci te rog asta pentru mine ca eu nu ma pricep.”; “Daca as ti si eu sa fac asa cum faci tu as putea sa …”

Stampilarea persoanei cu opinii personale
“Intotdeauna ai fost asa de nehotarat.”; “Esti foarte neserios.”

Manipulare prin apel la logica
“Mereu te gandesti la ce e mai rau. Nu ai nici un motiv sa te stresezi de data asta.”; Gandeste-te ca putea sa fie si mai rau.”

Sfatul necerut (cand persoana nu vrea decat sa fie ascultata)
“Ai putea sa incerci sa apelezi la un specialist.”; “Eu in locul tau as face asta.”; Daca te comportai mai frumos totul era bine.”; “Faci din tantar armasar, ar trebui sa te linistesti.”

Schimbarea sau omiterea subiectului
“Ce tare … si sa vezi ce am facut eu astazi.”; “Da? Hai sa-ti povestesc ce mi s-a intamplat ieri.”; “Mda, interesant. Nu vrei mai bine sa vorbim despre stele?”

Orientarea catre Sine (putem sa o socotim si lipsa de empatie sau Egocentrism)
“persoana 1: Ma doare ingrozitor capul; persoana 2: Sa vezi ce durere am avut si eu ieri la stomac.”; “persoana 1: O prietena de-a mea a picat in depresie; persoana 2: da, si mama mea a suferit de asta acum ceva vreme.”

Refuzul de a discuta pe subiect
“Nu vreau sa vorbesc despre asta.”; Eu nu vad nici o problema in asta.”; “Nu avem ce discuta.”; “Am incheiat subiectul.”

Negarea existentei unei probleme prin incurajare fara continut
“Las ca o sa fie bine o sa vezi.”; “Las ca trece.”;”Nu te enerva”; “NU ai de ce sa-ti faci griji.”; persoana 1: nu stiu cum o sa ma descurc, nu ma simt bine; persoana 2: arati superb totul va fi super.”

Acestea fiind spuse putem sa devenim mai constienti de aceste situatii in comunicare atunci cand avem tendinta sa le comitem. Ele blocheaza comunicarea, respectiv apropierea, neducand la nici un beneficiu concret intre cei implicati. Am incheiat citatul!  )

Cristina Imre, Professional Trainer/Coach&Public Speaker – Platinum Development

 

No views yet

Tags: , ,

Scrie un comentariu aici